Vacature Voorzitter Ruimtelijk Kwaliteitsteam

Voorzitter Ruimtelijk Kwaliteitsteam in Nijmegen

Werken bij Nijmegen (logo)

Referentienummer: Commissie4 Startdatum: 22-05-2024 Sluitingsdatum: 12-06-2024 Opleiding HBO Afdeling Gemeente Nijmegen

Reageer tot en met 12-06-2024

Sinds 2009 werkt de gemeente Nijmegen met Ruimtelijke Kwaliteitsteams (RKT's) om complexe ontwerpopgaves in nieuw te ontwikkelen gebieden te begeleiden. De RKT's worden vroeg in het ontwerpproces ingezet en kunnen onafhankelijk, snel en efficiënt adviseren.

In een multidisciplinair team van onafhankelijke en deskundige leden worden plannen in een vroeg stadium besproken in een inspirerende en open dialoog met de initiatiefnemer. Het RKT richt zich op de samenhang tussen architectuur, erfgoed, stedenbouw en landschap. Het RKT is zowel sparringpartner als ook toetser van de nieuwe ontwikkelingen voor de gemeente. Het doel is om de hoge ambities van Nijmegen op het gebied van stedelijke ontwikkeling en architectuur waar te maken. Het RKT levert een pre-advies aan de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Nijmegen (AON), die uiteindelijk als wettelijk benoemde commissie het gemeentebestuur adviseert. Mogelijk dat de verantwoordelijkheden tussen RKT en AON in de toekomst anders worden verdeeld. Het RKT wordt in haar werkzaamheden ondersteund door een ambtelijk secretariaat. Opdrachtgever van het RKT is de gebiedsmanager Stationsdistrict van de gemeente Nijmegen.

Voor het RKT Stationsdistrict zoeken we per direct een voorzitter met aantoonbare ervaring op het snijvlak van ruimtelijke kwaliteit en het openbaar bestuur, die thuis is in de complexe dynamiek van het actuele en inclusieve 'stadmaken'. Het Stationsdistrict is een gebied van circa 40 ha groot dat begrenst wordt aan de noordzijde door het Waalfront, aan de zuidzijde door de Graafseweg, aan de westzijde door de Koninginnelaan en aan de oostzijde door het Kronenburgerpark en de Nassausingel/Keizer Karelplein. Het Stationsdistrict is één van de 17 landelijke NOVEX-locaties en heeft de opgave om rondom station Nijmegen circa 2000 woningen te bouwen in combinatie met maatschappelijke voorzieningen, kantoren en horeca. Tevens zal het gehele station Nijmegen worden verbouwd, nieuw perron worden toegevoegd en uitgebreid met een nieuwe stationshal aan de westzijde. In samenhang daarmee zal de aangrenzende openbare ruimte en infrastructuur worden aangepast.

Ben jij een bruggenbouwer met verbindende kwaliteiten, die opbouwend en klantgericht wil werken aan een goed adviesproces en kun jij de ruimtelijke regie bewaken in de soms uiteenlopende belangen en wensen van verschillende partijen? Dan zien wij uit naar jouw motivatie om als nieuwe voorzitter van het RKT Stationsdistrict samen te bouwen aan een deelgebied dat niet alleen goed werkt, maar waar Nijmegen heel lang trots op kan zijn.

Wat ga je doen?

Als voorzitter geef je leiding aan de vergaderingen van het ruimtelijk kwaliteitsteam en draag je zorg voor een heldere samenvatting en conclusie van de inhoudelijke discussie die in de vergadering wordt gevoerd, met het oog op duidelijke verslaglegging van de vergaderingen. Daarnaast:

  • Vertegenwoordig je het ruimtelijk kwaliteitsteam naar het gemeentebestuur, afdeling Stadsontwikkeling, de genodigden en de pers;
  • Ben je samen met de secretaris verantwoordelijk voor het functioneren van het ruimtelijk kwaliteitsteam en de algemene kwaliteit van de advisering;
  • Lever je in samenwerking met de secretaris het pre-advies aan de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Nijmegen.

De commissie vergadert eens per maand op dinsdagmiddag. Een vast agendapunt is de voorbereiding op de bespreking van bouwplannen. De te verwachten tijdsbesteding voor deze functie is gemiddeld 12 uur per maand.

Wie zijn wij?

De voorzitter en teamleden zijn onafhankelijk ten opzichte van het gemeentebestuur. Nijmeegse gemeenteraadsleden en ambtenaren in dienst van de gemeente komen niet in aanmerking voor de aanstelling als voorzitter van het ruimtelijk kwaliteitsteam. De termijn van de aanstelling is in de Verordening Adviescommissie Omgevingskwaliteit bepaald op 3 jaar. Bij wederzijdse instemming is deze termijn éénmalig met 3 jaar te verlengen.

Wie zoeken wij?

Voor deze rol zoeken wij een overtuigende en inspirerende persoonlijkheid, met een natuurlijke leiderschapsstijl en een breed perspectief. Je bent strategisch en opbouwend, met een oplossingsgerichte instelling en een constructieve, stimulerende houding. Daarnaast beschik je over een breed netwerk en geniet je aanzien binnen het werkveld van ruimtelijke kwaliteit en 'stadmaken'. Een brede ervaring op het snijvlak van ruimtelijke kwaliteit en openbaar bestuur strekt tot aanbeveling. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en contactuele eigenschappen.

Verder zien we graag het volgende terug:

  • Je opereert vanuit een brede integrale benadering met een sector overstijgende blik;
  • Je geeft op kordate, doortastende en transparante wijze leiding aan de professionele discussie met oog voor een evenwichtige oordeelsvorming binnen de breedte van het team;
  • Je verrijkt de samenstelling van het ruimtelijk kwaliteitsteam vanuit het oogpunt van diversiteit;
  • Je verbreedt de samenstelling van het team voor wat betreft de vertegenwoordigde disciplines. De voorkeur gaat daarom uit naar een kandidaat die werkzaam is als stedenbouwkundige;
  • Beschikt bij voorkeur over kennis van de historische, stedenbouwkundige en architectonische opbouw van Nijmegen;
  • Je bent bekend met het actuele vakdebat in de disciplines van cultureel erfgoed, architectuur, stedenbouw en landschapsontwerp;
  • Je bent niet onbekend met de huidige en toekomstige procedurele, juridische en bestuurlijke kaders van de advisering en houdt daar zorgvuldig rekening mee;
  • Met het oog op transparantie en mogelijke belangenverstrengeling liggen de eigen werkzaamheden en netwerk niet alleen in Nijmegen, bij voorkeur zelfs geheel daarbuiten.
  • Beschikt over een agenda met enige flexibiliteit.

Maakt jouw hart een sprongetje bij het lezen van deze vacature? Solliciteer dan direct! Je kan reageren tot en met 12 juni 2024. De gesprekken vinden plaats in week 26.

Heb je toch nog vragen? Je kan hem bereiken via: / .



Functie:voorzitter ruimtelijk kwaliteitsteam
Startdatum:22-05-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:HBO
Contracttype:Vast
Salaris:onbekend – onbekend
Uren per week:12 – 12

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Gemeente Nijmegen via onbekend of onbekend. Of bezoek hun website onbekend.

Deel de vacature:

Redactie Nijmegenleeft

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de nijmegenkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Vacatures nijmegen
  2. Voorzitter Ruimtelijk Kwaliteitsteam Gemeente Nijmegen 22-05-2024

Bekijk ook andere vacatures