‘Vierdaagselopers vaker in de bus’

Meer deelnemers aan de Vierdaagse Nijmegen per bus vervoeren tussen hun al dan niet tijdelijke verblijfplaats en start- en finishlocatie van de Vierdaagse in Nijmegen. Dat is in eerste instantie de doelstelling van het mobiliteitsplan dat Stichting DE 4DAAGSE samen met haar nieuwe mobiliteitspartner Connexxion Openbaar Vervoer NV de komende drie jaar in ontwikkeling brengt.

 

Met het mobiliteitsplan zetten Connexxion en de Vierdaagse letterlijk duurzame stappen. Meer wandelaars uit de auto en in de bus maakt de CO2 footprint van de Vierdaagse  aanzienlijk minder diep en bovendien wordt de service van Stichting DE 4DAAGSE aan de deelnemers erdoor verhoogd.

Grote druk
In het mobiliteitsplan worden alle (on)mogelijkheden in en van het regionale openbaar vervoer tijdens de Vierdaagseweek opgenomen. “De ruim 40.000 wandelaars verblijven die week voor een groot deel in een van de twaalf doortochtgemeenten. In samenspraak met de gemeenten stimuleren wij het gebruik van transferia, maar iedere wandeldag weer ontstaat er toch grote druk op de bereikbaarheid en parkeercapaciteit in het centrum van Nijmegen”, aldus Wim Velings, bestuurslid Openbare orde & veiligheid van Stichting DE 4DAAGSE in een toelichting op het mobiliteitsplan.

 

Nachttreinen

Ook het vervoer per extra nachttrein vanuit Venlo, Den Bosch en Utrecht naar Nijmegen, waar tal van wandelaars gebruik van maken die in de Vierdaagseweek logies vinden in grotere omliggende plaatsen als Boxmeer, Cuijk, Oss, Tiel, Wageningen of Arnhem, wordt in het mobiliteitsplan opgenomen.

Met het mobiliteitsplan willen Connexxion en de Vierdaagse tevens voorzien in verbetering van de beschikbaarheid van aansluitend busvervoer op de bestaande (extra) nachttreinen om zo mogelijke witte vlekken in te vullen ten faveure van de wandelaar.

Baat
“Als we wandelaars ertoe kunnen bewegen meer gebruik te maken van snel en comfortabel openbaar busvervoer, zal het gebruik van de auto afnemen. Dat levert tal van voordelen op.  Eerst en vooral is het duurzamer door de verminderde CO2 uitstoot. Maar het komt natuurlijk ook de doorstroming van het verkeer in de Vierdaagseregio ten goede, waardoor eventuele fileproblemen voorkomen kunnen worden.”

“Ook de wandelaar zelf heeft er baat bij”, aldus Velings, “hij bespaart hoge kosten voor het parkeren, voorkomt voor zichzelf fileleed en wordt bovendien comfortabel voor de deur van de Vierdaagse afgezet en weer opgehaald.”

Er wordt ook onderzocht of een service om Vierdaagselopers vanuit diverse verzamelsteden in het land collectief per touringcar van Connexxion naar Nijmegen te laten reizen, haalbaar is.

 

Ook toeschouwers

Stichting DE 4DAAGSE en mobiliteitspartner Connexxion, moedermaatschappij van Breng, de busvervoerder in Nijmegen en omstreken, richten zich in het mobiliteitsplan in eerste instantie op de deelnemers aan de Vierdaagse. Bij nadere uitwerking van het plan, zal ook aandacht worden geschonken aan het openbaar vervoer van de bijna 1 miljoen Vierdaagsetoeschouwers die tijdens de Vierdaagseweek in de regio de wandelaars komen aanmoedigen.

 

Partner voor 3 jaar

De aanzet tot het maken van een mobiliteitsplan voor de Vierdaagse werd gegeven tegelijkertijd met de bekrachtiging van het partnership tussen Connexxion en de Vierdaagse. Mobiliteitspartner Connexxion heeft zich voor een periode van drie jaar aan Stichting DE 4DAAGSE verbonden.

“Connexxion is trots dat we ons via een partnership aan de Vierdaagse kunnen binden. Gezamenlijk kunnen wij zo de CO2 footprint van de Vierdaagse omlaag brengen door nog meer mensen met de bus te vervoeren. Daarnaast zal de bereikbaarheid van de stad beter worden en willen we de inwoners en wandelaars nog meer service en gemak bieden”, aldus CEO Bart Schmeink van Connexxion bij de presentatie van het partnership.

Deel dit artikel

Amet id aliquet enim tempor amet lacus

Dolor lectus dui a odio. Faucibus viverra massa molestie nunc odio ut. Volutpat nunc euismod diam in lobortis.