Seet van Hout (Nijmegen, 1957) werkt al maanden aan de voorbereidingen van haar monumentale installatie BACKUP, die tot 3 februari in de patio van Museum Het Valkhof te zien is.
In het werk verbeeldt ze de complexiteit van het geheugen: hoe chaos en structuur elkaar afwisselen en hoe we herinneren en vergeten. De installatie is opgebouwd uit grote rollen katoen met daarop geborduurde tekstfragmenten, gedichten, nieuwsberichten en artikelen die allemaal over het geheugen gaan. Sommige teksten bieden een blik in het geheugen van de kunstenaar: Van Hout verwerkte ook fragmenten uit haar dagboeken.
De geborduurde repen textiel, die zij deels maakte met hulp van borduursters, hangen in de patio van het museum van zes meter hoogte naar beneden. De kijker kan zich door het werk heen bewegen, en krijgt al dwalend tussen de flarden tekst een inkijkje in de fascinatie van Van Hout voor het menselijk geheugen. Net zoals herinneringen niet statisch zijn, heeft BACKUP geen vaste vorm. Gedurende de tentoonstelling worden sommige repen katoen opgerold en andere juist onthuld. Bovendien vult Van Hout haar installatie aan met nieuw geborduurde teksten. Iedere woensdag is zij in het museum aan het werk, waar de bezoeker met eigen ogen haar proces kan volgen en vragen kan stellen.
Het geheugen vormt een onuitputtelijke inspiratiebron voor Van Hout en loopt als een rode draad door haar oeuvre heen. Al vanaf 1996 werkt ze aan kunstwerken rond dit thema, onder de overkoepelende titel Art of Memory. Gevat in textiele werken, keramiek, schilderijen, tekeningen en boeken verbeeldt Van Hout alle mogelijke aspecten van de herinnering. Het werk van Van Hout bevindt zich onder meer in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam, CODA Apeldoorn en in tal van particuliere en bedrijfscollecties.
BACKUP sluit bijzonder mooi aan bij de tentoonstelling Ik, Maria van Gelre, over de 15e-eeuwse hertogin die in haar veelbewogen leven houvast zocht in een uitzonderlijk gebedenboek. De aandacht voor tekst en beeld, de universele waarden die tegelijkertijd zo persoonlijk zijn: ze slaan een brug tussen nu en toen en verdiepen onze manier van kijken.