De gemeente Beuningen heeft van april tot mei 2014 onderzoek gedaan naar het bereik van de media die zij inzet om inwoners te informeren. De resultaten hiervan zijn nu bekend. De resultaten worden gebruikt om in de toekomst beter in te spelen op de behoeften van de inwoners.
De gemeentepagina in huis-aan-huisblad de Koerier moet blijven
Ruim 68% van de inwoners blijft op de hoogte van het nieuws over de gemeente Beuningen via huis-aan-huisblad de Koerier. Ook het Wijchen/Beuningen katern in de Gelderlander scoort goed met 53% net als huis-aan-huisblad de Maas & Waler met 51%. Bijna 47% van de inwoners bekijkt geregeld de nieuwsberichten op de website van de gemeente en 45% leest ze op de gemeentepagina in huis-aan-huisblad de Koerier.
Inwoners zijn tevreden over de manier waarop ze geïnformeerd worden. Als de mogelijkheid er zou zijn, zouden inwoners zich ook willen abonneren op een e-mailnieuwsbrief van de gemeente. Met de stelling “Met het bestaan van de website is de gemeentepagina in huis-aan-huisblad de Koerier overbodig geworden”, is meer dan de helft van de inwoners het oneens.
Webfm en social media-kanalen van de gemeente minder effectief
Uit het onderzoek is gebleken dat de lokale omroep Webfm minder populair is. Naar Webfm luistert 18% van de inwoners. Webtv wordt beter bekeken, namelijk door 29% van de inwoners. Ook het bereik van de social media-kanalen van de gemeente (Facebook en Twitter) is onder de maat. De website Beuningen.nieuws.nl doet het beter: ruim 35% van de inwoners blijft via deze site op de hoogte van het lokale nieuws. De gemeentegids is twijfelachtig als het gaat om de effectiviteit. Het bereik is met 40% voldoende, maar de tijdsinvestering vanuit de gemeente is in verhouding groot.
Representatief onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Aukje Kanters, een studente van de Fontys Hogeschool. Zij heeft een enquête opgesteld die is ingevuld door 324 inwoners. Deze inwoners vormen onder meer qua aantal, leeftijd en woonplaats een goede afspiegeling van de totale bevolking van de gemeente. Dit betekent dat het onderzoek representatief is. Bij het invullen van de enquête was het mogelijk om één van de vier cadeaubonnen van Bol.com ter waarde van €25,- te winnen. De winnaars hebben deze cadeaubonnen inmiddels ontvangen.