Het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden. Dit voorstel werd vorig jaar ingediend door de Europese Commissie. Het doel is om de CO₂-uitstoot tegen 2030 terug te brengen met 55 procent. Het voorstel om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te verbieden is bedoeld om de overstap naar elektrisch rijden binnen Europa te versnellen.
De aanschafprijs van elektrische auto’s kan een grote barrière vormen voor veel consumenten om over te stappen op elektrisch rijden. Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan enkele duizenden euro’s uitgegeven aan de aanschaf van hun auto. Zij hebben überhaupt het geld niet om een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto te kunnen kopen.
De EU wil de aanschaf van een elektrische auto’s aantrekkelijker maken door de benzineprijs waarschijnlijk te verhogen. De commissie wil de olie-industrie mee laten betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer. Dit zal via de benzine worden doorberekent aan de consument.
De autofabrikanten spelen al in op deze nieuwe ontwikkelingen. De investeringen in nieuwe benzine en dieselauto’s is geminimaliseerd en bij sommige fabrikanten al helemaal gestopt. Bijna alle nieuw aangekondigde auto’s zijn elektrische auto’s.
Door de toegenomen vraag naar elektrische auto’s is er ook een grote toename in de vraag naar grondstoffen die nodig zijn om al deze elektrische auto’s te produceren. Met name de vraag naar grondstoffen voor de accu’s is toegenomen. Dit kan ertoe leiden dat ondanks de toename in de productie van elektrische auto’s de prijzen gaan stijgen.
Het aantal parkeerplaatsen met een laadpaal in de binnensteden is nu nog heel beperkt. Het wordt een enorme klus om een laadinfrastructuur te bouwen met voldoende capaciteit. Ondanks de goede wil van velen zal het moeilijk zijn om de mensen te vinden die dit kunnen doen. Net als in andere sectoren is er een groot te kort aan mensen.
Met de snelle innovatie op het gebied van elektrische auto’s is de restwaarde een onzekere factor die consumenten ervan kan weerhouden om een elektrische auto te kopen. De nieuwste modellen zijn qua actieradius niet meer te vergelijken met de eerste elektrische modellen. Een voordeel van private lease elektrische auto is dat de leasemaatschappij het risico draagt voor een tegenvallende restwaarde. Als consument lever je de auto gewoon weer in aan het einde van de leaseperiode.
In een private lease vergelijker kies je over het algemeen eerst voor een merk en een model. Hierna is het van belang om de juiste uitvoering qua luxe en comfort te kiezen. De prijzen tussen uitvoeringen verschillen al snel tientallen euro’s per maand. Op basis van het gewenste aantal kilometers en de looptijd kunnen dan de prijzen tussen de leasemaatschappijen vergeleken worden. Let hierbij ook op de verschillen in voorwaarden.
Verschillen in de private lease tarieven die op het eerste gezicht niet zo opvallen zitten bijvoorbeeld in de kleurkeuze. Waar bij de ene leverancier de leaseprijs onafhankelijk is van de gekozen kleur, brengt de andere leasemaatschappij soms wel een meerprijs in rekening van 20 euro per maand voor een aansprekende metallic lak. Bij een leaseperiode van 60 maanden betaal je hierdoor opeens 1200 Euro over de gehele leaseperiode.