De gemeente Nijmegen werkt hard aan de visie voor 2045, waarin de hele stad in haar eigen energievoorziening moet voldoen. Tussen 2011 en 2015 verstrekte de gemeente al subsidies om de verduurzaming bij de inwoners te stimuleren. Met succes, want in deze periode profiteerden maar liefst 2.750 woningeigenaren van de zogehete Nijmeegse Energieaanpak. De Gelderlander sprak zelfs van een ware “invasie van zonnepanelen”.

Loket Duurzaam Wonen Plus

Dat het beleid van de gemeente Nijmegen zijn vruchten afwerpt, mag blijken uit de Stookjerijk-trofee die ze eind november wonnen vanwege hun ambitieuze energiedoelstellingen voor 2020. Om woningeigenaren ook in de toekomst te blijven stimuleren om zich bezig te houden met de verduurzaming van hun woning, is onlangs het Loket Duurzaam Wonen Plus geopend. Het Loket adviseert woningbezitters over verduurzaming van hun woning door bijvoorbeeld het verbeteren van de isolatie en het gebruik van zonnepanelen. Daarnaast helpen ze om een plan op maat te maken voor een energiezuinige woning indien er interesse is. Sinds de oprichting in oktober heeft het loket al veel meer dan 200 contactmomenten gehad.

Naast de woningeigenaren zien ook bedrijven steeds vaker het nut van verduurzaming en verantwoord ondernemen in. Het wordt voor bedrijven steeds lastiger om een financiering te krijgen, doordat banken hoge eisen stellen. Steeds vaker wijken bedrijven daarom uit naar een oplossing zoals Funding Circle die biedt; het koppelen van kredietzoekers aan kleine en grote investeerders. Echter, wanneer een bedrijf aan kan tonen een duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering te voeren, worden de kansen op een financiering een stuk aannemelijker.

Slim Opgewekt

Ook buiten de gemeente Nijmegen om zijn er initiatieven ontstaan die zorgen voor een duurzamere samenleving. Zo helpt Slim Opgewekt basisscholen bij het doorvoeren van verduurzamingsprocessen. Ze geven advies, helpen bij de financiering en geven voorlichting aan leerlingen om de bewustwording te vergroten. Slim Opgewekt benadrukt dat ze niet alleen advies geven en een financiële dienst verlenen, maar ook bijdragen aan een duurzame koerswijziging die al bij de kinderen begint. In samenwerking met de scholen starten ze projecten om de bewustwording te vergroten en creëren ze hiermee een grotere maatschappelijke waarde. Inmiddels hebben ze al 65 scholen verduurzaamd, waarvan de meesten in Nijmegen e.o.

Dat het initiatief een succes is, mag blijken uit de finaleplaats die Slim Opgewekt heeft weten te bemachtigen in de Young Startup Award. Deze prijs is in het leven geroepen om jonge, innovatie bedrijven onder de aandacht te brengen. Tijdens deze finale op 23 januari 2017 mag het bedrijf net als de andere finalisten een pitch houden, waarna de jury een winnaar zal uitroepen.