D66 wil dat de Nijmeegse binnenstad beter bereikbaar wordt voor alle Nijmegenaren. ‘Jong, oud, minder valide en met zowel de fiets, bus, auto, scooter of lopend,’ aldus Rachid El Hafi, raadslid voor D66 Nijmegen.

‘Zo vinden we dat er een volwaardige fietsenstalling op de Van Schevichavenstraat moet komen en er een alternatief moet zijn voor de bussen door de Burchtstraat. Zo maken we de stad beter bereikbaar en duurzamer omdat mensen vaker de fiets of bus zullen pakken, twee vliegen in een klap!’

Verbetering bereikbaarheid

De afgelopen jaren is er meermalen gesproken over de toekomst van onze binnenstad. D66 heeft hiervoor met het actieplan Binnenstad024 en de motie ‘Ruimte voor Voetganger, Fiets en Consument’ het initiatief genomen. ‘Nu is het tijd om door te pakken,’ zegt El Hafi. ‘Wij zijn tevreden met de uitwerking van onze motie, maar vinden dat het hierbij niet hoeft te blijven. We hebben twee concrete aanvullende plannen’

Fietsenstalling Van Schevichavenstraat

D66 stelt voor dat er een volwaardige fietsenstalling komt op de Van Schevichavenstraat, voor het MFC-gebouw. El Hafi: ‘Op dit moment staan de fietsen daar simpelweg niet veilig en zijn er te weinig fietsenrekken om je fiets fatsoenlijk te stallen. Bewoners en bezoekers die uit de oostkant van onze stad komen kunnen dan hier hun fiets stallen om vervolgens even snel iets bij een winkel te halen of om lekker een dagje te vertoeven in onze mooie binnenstad. Met de komst van deze fietsenstalling kunnen de fietsenrekken op de Ziekerstraat dan definitief verdwijnen.’

Alternatief Burchtstraat

Ten tweede vindt D66 dat er een goed alternatief voor de bus door de Burchtstraat noodzakelijk. ‘De Ganzenheuvel en Lange Hezelstraat lenen zich niet voor pendelbussen; deze straten zijn echt te smal voor voetgangers, fietsers en ook nog eens een pendelbus.

Het alternatief dat het Huis voor de Binnenstad heeft voorgesteld (onder andere van Plein 44 via Doddendaal naar Joris Ivensplein en dan via de Grotestraat en Platenmakerstraat naar Kelfkensbos) is een betere optie en heeft meer draagvlak bij de ondernemers. Het zorgt er ook voor dat alle voorzieningen in de stad voor iedereen bereikbaar zijn en blijven.’