De gemeente moet inwoners die zorg nodig hebben veel beter informeren over de mogelijkheden en zorgaanbieders. Dat vindt D66-raadslid Rachel Brouwer. ‘Ik ben geschrokken van de slechte online informatievoorziening als het gaat om zorg en welzijn. Als iemand zorg of hulp nodig heeft, moet hij snel een overzicht hebben waar hij naartoe kan, wat hem dat kost en welke aanbieder wat levert. Op de website van de gemeente moet je daarvoor heel vaak doorklikken, tref je een onoverzichtelijk pdf-bestand en zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Hier moet het college snel werk van maken.’

Keuzevrijheid alleen met goede informatievoorziening
Brouwer heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college. ‘D66 is een voorstander van keuzevrijheid en maatwerk in de zorg. Iemand die zorg nodig heeft moet kunnen kiezen welke aanbieder het beste bij hem past als hij zorg nodig heeft. Daarvoor moet de gemeente wel goed informeren. Nu is dat nog onder de maat.’ Sinds 1 januari van dit jaar is de gemeente verantwoordelijk voor veel zorgtaken. ‘Ik heb diverse signalen opgevangen van mensen die er niet uitkomen. Dat moet en kan echt anders. Ik hoop daarom dat het college snel stappen maakt om die informatievoorziening te verbeteren.’

Eenvoudige online dienstverlening
‘Ik denk bijvoorbeeld aan een gebruiksvriendelijke site, waar mensen met een eenvoudig stappenplan automatisch uitkomen bij de zorgverlener die het beste bij ze past, aldus het D66-raadslid. ‘Andere gemeenten maken al stappen op dit gebied. Heeft mijn vader dagbesteding nodig? Of heeft mijn kind problemen met dyslexie? Dan wil ik een overzicht krijgen van de mogelijkheden en als het ware kunnen “aanvinken” wat mijn specifieke eisen of wensen zijn. Dan kun je echt een gemotiveerde en onderbouwde keuze maken voor een aanbieder. En dan heb je echt de keuzevrijheid waar de Nijmegenaar de vruchten van plukt.’