Nijmegen – Op 6 mei kunt u Upgraders, studentes van de Master Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, helpen de toekomst van de vrouwen in India te verbeteren. U kunt investeren in het duurzame business model dat zij hebben ontworpen, welke ten goede komt aan het verbouwen en verkopen van Azolla in India. Tussen 12:30 en 13:45 uur kunt u een ‘varkentje wassen’ in het Cultuurcafé op de Universiteit waarmee u op een ludieke manier een donatie kunt schenken.

Met het business model staan de studentes als Team IMPACT in de finale van de 1% Student Battle, een landelijke wedstrijd die georganiseerd wordt door Accenture en de 1%Club. Deze battle geeft studenten de kans om een plan voor een ontwikkelingsproject uit te werken. Het team met het beste plan gaat op reis om het project samen met de initiatiefnemers uit te voeren.

De studentes ontwierpen een duurzaam nieuw business model voor Azolla in Namakkal, India. Azolla is een waterplant die snel en tegen lage kosten groeit en gebruikt kan worden als ecologisch verantwoord veevoer en groenbemester. Het probleem is dat de lokale bevolking momenteel niet over de kennis en technologie beschikt om deze Azolla te verbouwen en te verkopen. Het doel van het nieuwe business model is dat de Azolla geproduceerd en verkocht wordt door Indiase vrouwen, omdat zij weinig toegang hebben tot de arbeidsmarkt en op deze wijze op de lange termijn economisch zelfstandiger worden.

Om dit project te realiseren zijn deze vijf studentes met een crowdfunding campagne gestart die loopt van 24 april tot en met 23 mei. Als onderdeel van de campagne voeren zij op 6 mei tussen 12:30 en 13:45uur in het Cultuurcafé een Upgrade uit. Een Upgrade is een korte, positieve actie waarmee jongeren de wereld een beetje beter maken. De Upgraders zullen alle bezoekers van het cultuurcafé vragen een varkentje te wassen (lees: een vakje open te krassen). Door een vakje open te krassen, wordt een klein bedrag zichtbaar (maximaal 3 euro). De studenten vragen u dit bedrag te doneren. In ruil daarvoor krijgt u enkele kortingsbonnen en een snoepzakje van Katja Fassin. De donatie staat symbool voor een investering in het business model. Met deze Upgrade laten de studentes zien dat iedereen middels een kleine bijdrage andere mensen kan helpen om een betere toekomst op te bouwen.

Helpt u hen ook dit project te realiseren? U kunt de studenten ook steunen door te kiezen voor team IMPACT en doneren via http://studentbattle.nl/.

Upgraden is onderdeel van het landelijke jongerenprogramma Consumptie Verplicht. De uitvoering in Gelderland ligt in handen van COS Gelderland, partner in diversiteit en duurzaamheid. Alle Upgrades worden vastgelegd op film. Vanaf vrijdag 9 mei zal het filmpje van deze Upgrade te zien zijn op http://upgraden.nu. Daar kunnen ook de registraties van alle eerdere Upgrades bekeken worden.