De overgang, de een gruwelt al bij het woord, de ander neemt het zoals het komt. Het is weliswaar een natuurlijk proces waar iedere vrouw mee te maken krijgt, maar het kan bij sommige vrouwen voor serieuze klachten zorgen. Hoe houd je die klachten zover mogelijk bij je vandaan? Door in ieder geval een aantal dingen gewoonweg niet (meer) doen: veel koffie of alcohol drinken en roken.  

Eerst maar eens over die overgang zelf. Een periode in het leven die zich gemiddeld tussen het 45ste en 55ste levensjaar voordoet. Daartussen zit die befaamde overgang leeftijd. Gemiddeld duurt de overgang zes jaar. Eerst vier jaar tijdens welke de menstruatie onregelmatiger wordt en soms gepaard gaat met meer bloedverlies. Daarna volgt de menopauze, het moment dat je niet meer ongesteld wordt. Dat moment kun je uiteraard pas achteraf vaststellen. Daarna duurt het lichamelijke en geestelijke proces nog een jaar of twee totdat er een nieuw evenwicht is gevonden.

Hoe lang die overgang duurt en of je wel of geen klachten krijgt, is niet te voorspellen. Dat maakt die periode voor sommige vrouwen heel onzeker. Overgangsverschijnselen als opvliegers, nachtzweten, spierpijn, vaginale droogheid, gewichtstoename en stemmingswisselingen doen zich bij de meeste vrouwen in meer of mindere mate voor. Zo’n kwart van het aantal vrouwen in de overgang krijgt met serieuze klachten te maken. Dan spreek je niet van stemmingswisselingen, maar van somberheid of zelfs depressie. Het kan ook zijn dat de overgang zorgt voor bijvoorbeeld slapeloosheid waardoor het dagelijks functioneren in de knel komt. Als iemand zich regelmatig ziek moet melden voor het werk, is er echt iets niet in orde.

In dat geval is het goed om een arts te raadplegen. Er zijn crèmes, pleisters en tabletten om het oestrogeengehalte, dat steeds meer daalt, op peil te brengen zodat de klachten minder ernstig worden. In het uiterste geval is er ook een hormoontherapie mogelijk die ervoor zorgt dat klachten kunnen verdwijnen, maar deze kan enkele bijwerkingen hebben. De keuze voor zo’n therapie met oestrogeen en progesteron moet worden afgewogen tegen de zwaarte van de overgangsklachten. Dat gebeurt altijd in overleg met een arts of andere deskundige.

Schrap 3 dingen uit je leven

Om de overgang zoveel mogelijk zonder ernstige klachten door te komen, is het belangrijk goed voor je lijf en je geest te zorgen. Eet gezond, beweeg voldoende en ga een aantal zaken uit de weg. We noemen er hier drie.

-Drink minder koffie
Voor veel mensen is koffie dé start van de dag. Niets mis mee, als je het maar niet de hele dag door blijft drinken. Volgens het Voedingscentrum is vier kopjes koffie op een dag meer dan genoeg. In koffie zit cafeïne en dat heeft zijn weerslag op ons lijf. Vooral als je last hebt van opvliegers is die cafeïne een trigger. Datzelfde geldt dus ook voor cola en andere cafeïnehoudende drankjes.

-Rook niet
Daar kunnen we duidelijk over zijn. Roken is slecht en tijdens de overgang al helemaal. Wie rookt heeft twee keer zoveel opvliegers en nachtelijk zweten dan wie niet rookt. Het verstoort daarmee de nachtrust, de energie, de weerstand en zorgt voor prikkelbaarheid. Het mag duidelijk zijn dat het eigenlijk alleen maar kwaad doet.

-Drink niet of nauwelijks wijn
Een glaasje wijn kan ontspannen, maar pas op. Doordat de bloedvaten door alcohol verwijden is hiermee de kans op opvliegers en ’s nachts je bed uitdrijven door hevig transpireren vele malen groter. Ook zorgen de suikers in de alcohol voor een schommelende bloedsuikerspiegel en je gewicht heeft er ook geen baat bij.

Wat je beter kunt doen?

-Eet gezond
Kies voor verse groenten en fruit. Neem producten met een goede dosis magnesium (volkoren producten, avocado’s en andere groenten en fruit), eet regelmatig een handje ongebrande noten, en niet te veel vlees en vis (dierlijke eiwitten).

-Blijf bewegen
Ga regelmatig wandelen, fietsen of kies voor een sport die je leuk vindt. Dagelijks een half uur bewegen is eigenlijk een must. Krachttraining is heel goed voor je balans en je spierkracht, dat tijdens de overgang extra afneemt.

-Vermijd ongezonde stress
Stress, piekeren. Het is allemaal niet goed. Het helpt je vaak niet verder en je wordt er enorm moe van. Als je echt worstelt is het raadzaam om er met iemand over te praten. Bijvoorbeeld een goede vriend(in) of een deskundige. Je kunt je ook leren ontspannen met yoga of mindfulness.