De afgelopen maanden hebben we in Nederland al voornamelijk thuisgewerkt. Op het moment is dat natuurlijk nog altijd het geval. Fysiotherapeuten hebben het dan ook druk met thuiswerkers die last hebben van nekpijn, terwijl ook schouder- en rugklachten vaak ervaren wordt. Dit komt over het algemeen met name doordat de thuiswerkplek niet op de juiste manier ingericht is. Hierdoor is het kantoor in huis niet goed afgesteld op het lichaam van de thuiswerker, wat dus zorgt voor de klachten die Chiropractie Nijmegen kan oplossen. De onderstaande tips kunnen juist ingezet worden om de klachten en pijn te voorkomen. 

Back stretch

Je lichaam past zich constant aan, aan wat je doet. Mensen die normaal gesproken bij een bank werken zullen na een werkdag bijvoorbeeld vaak naar de grond kijken en op een kromme wijze lopen. Dit komt doordat ze overdag lichtelijk naar voren gebogen aan het werk zijn, terwijl hun bovenrug daardoor ook nog eens krom is. Door de back stretch te doen zul je dit voorkomen. Deze oefening kun je het beste op vaste moment doen, zo kun je namelijk je rug even strekken. Je doet de back stretch door je handen vast te pakken achter je rug. Vervolgens beweeg je ze naar achteren. Hierdoor zit je in een positie die eigenlijk precies het tegenovergestelde van je gewone houding is. Het is verstandig om de back stretch elke twee uur even te doen.

Dertig minuten

Thuiswerken heeft dus als nadeel dat het tot meer nekpijn leidt, maar het heeft ook een voordeel. Je zult namelijk heel gefocust aan het werk kunnen gaan, als je tenminste niet gestoord wordt door kinderen en/of huisdieren. Collega’s zullen je immers sowieso niet kunnen storen. Met focus aan de slag gaan is dus mogelijk, wat natuurlijk voordelig is. Toch is dit niet altijd even goed. Vaak zorgt dit er namelijk voor dat je te lang in een bepaalde houding zult blijven zitten, wat je kwetsbaar zal maken voor klachten. Het is juist beter om iedere dertig minuten even te stoppen en te gaan bewegen. Om ervoor te zorgen dat je dit echt gaat doen is het verstandig om een timer te zetten. Je hoeft dan niet direct een hele wandeling te maken, even staan is ook al voldoende.

Ademhaling

In de coronatijd hebben veel mensen last van stress, wat natuurlijk niet vreemd is. Nadelig is dit wel, want het zal er onder andere voor zorgen dat je slecht slaapt. Tevens zul je stijve spieren hebben en sneller last krijgen van lichamelijke kwalen. In je lichaam zitten veel verschillende zenuwen. De nervus vagus is daarentegen de enigste zenuw die meer signalen van de organen naar de hersenen moet brengen dan andersom. Deze zenuw loopt door de longen en het hart en moet eigenlijk het signaal geven dat deze organen rustig zijn. Dit zorgt er namelijk voor dat de hersenen ook rustig zullen worden. Dit kun je doen met een ademhalingsoefening genaamd box breathing. Hierbij moet je vier seconden inademen, de adem vier seconden vasthouden, vier seconden uitademen en daarna vier seconden niets doen.