Ieder bedrijf, merk of ondernemer krijgt ermee te maken: personal branding. Hoe zet je jezelf neer? Hoe wil je dat klanten je zien en herkennen? Hoe maak je jezelf hoorbaar? Dit zijn allemaal dingen waar je aan moet denken als je denkt aan personal branding. Maar wat is eigenlijk het belang van personal branding en waar helpt het allemaal mee? Lees meer over personal branding hier.

Persoonlijkheid bij een merk

Het zit al in de naam van personal branding: het zorgt voor een stuk persoonlijkheid. Voor een merk is persoonlijkheid erg belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat je als business dichter bij een klant staat. Daarom hebben bedrijven ook vaak een ‘gezicht’: je voelt als klant meer een persoonlijke connectie, en voelt je daarom sneller thuis bij een bedrijf. Bovendien is het makkelijker om als consument het bedrijf te associëren met een gezicht of persoon.

Als zelfstandige is dit natuurlijk makkelijk. Als je in je eentje een bedrijf runt, is het vanzelfsprekend dat jij ook het gezicht van het bedrijf bent. Maar wat als je dit niet wil, of als je jouw gezicht niet bij jouw bedrijf wil laten horen? Ook dan is er genoeg ruimte voor personal branding. Het gaat namelijk om meer dan een gezicht. Je kunt bijvoorbeeld denken aan tone of voice en een huisstijl. Deze zijn sowieso al belangrijk om te hebben. Maar als het gaat om branding nog meer.

Duidelijk herkenbaar en slim neergezet

Door het hebben van een duidelijk herkenbare huisstijl en een tone of voice die past bij jou als bedrijf zijnde, ben je al snel een stuk duidelijker te herkennen. Mensen herinneren zich namelijk de kleuren die je gebruikt en herkennen jouw manier van praten. Wanneer ze dan bijvoorbeeld de kleuren van jouw huisstijl tegenkomen op straat, is het doel natuurlijk dat er aan jouw bedrijf gedacht wordt.

Het bedenken van een huisstijl en tone of voice is niet iets dat je zomaar doet. Hier komen verschillende technieken bij kijken, en vaak zit er veel nadenkwerk achter het maken van keuzes als het gaat om bijvoorbeeld kleurgebruik, lettertypen en andere elementen uit een huisstijl. Ook web design is hier een belangrijk onderdeel van. Mensen onthouden dingen visueel, en daarom is het ook van belang dat je ervoor zorgt dat jouw merk er op visueel gebied goed en strak uit ziet. Dingen moeten mooi vormgegeven zijn en het mag zichtbaar zijn dat dingen met een reden gekozen en gedaan zijn.