Weer naar school met een mooie Zebra kinderrugzak

Geplaatst op 30 april, 2020 om 1:24 | In de categorie:

De jongste kinderen gaan weer naar school. Leek het eerst vooral op een vakantie, veel kinderen verlangen weer naar hun vriendjes en de juf of meester. En ouders wensen weer wat meer structuur in het dagelijkse leven. 

Nederlandse kinderen zijn niet de enige kinderen die lange tijd school hebben moeten missen. Wereldwijd zaten er begin maart al 290 miljoen kinderen thuis. Daar kwamen in de weken daarna nog eens miljoenen kinderen bij. 

Het online lessen volgen ofwel ‘afstandsonderwijs’ blijkt in veel gevallen goed te gaan, maar schooldirecteuren vrezen dat er in sommige gevallen wel een leerachterstand ontstaat. Driekwart van de basisscholen uitte eind maart dat ze bang is voor de achterstand die vooral achterblijvende leerlingen oplopen en veertig procent van de ouders vreest ook dat hun kinderen op de lange termijn die achterstand zullen merken nu de Zebra tas voor school wekenlang niet is ingezet. Dit bleek onder meer uit een peiling door Ouders en Onderwijs samen met de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS).

Kinderen gaan met hun Zebra tas weer naar school, voor vijftig procent van de tijd 

Het was halverwege de maand maart dat de lagere scholen dicht gingen. Vanaf dat moment werd ‘afstandsonderwijs’ dat waar een groot deel van Nederland mee te maken kreeg. Vanaf 11 mei kunnen leerlingen weer naar school. Basisscholen verkleinen de groepsgrootte in de klas en kinderen gaan daarbij vijftig procent van de tijd naar school. Kinderen in het speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs gaan weer volledig naar school.

In die tussentijd hebben basischoolleerlingen online les gekregen en werd er veel van ouders gevraagd. Zij waren aan zet om het thuisonderwijs vorm te geven. De Zebra rugzakbleef onaangeroerd aan de kapstok hangen, en soms werden boekenpakketten van school gehaald en konden de kinderen daarmee aan de slag. 

In het begin bleek het lastig kinderen te motiveren om thuis aan de slag te gaan. Veel kinderen zagen het eerst als een welkome vakantie, maar al snel kwam bij de wat oudere basisschoolleerlingen het besef wat er echt aan de hand was en was het contact met de juf of meester online welkom. Ouders creëerden met de kinderen schoolschema’s om bij te blijven. 

Bij veel gezinnen staan de Zebra tassen klaar en de kinderen te popelen

Voorzitter van de AVS Petra van Haren meldde in die eerste weken van het thuisonderwijs dat dit bij tien tot twintig procent van de leerlingen lastig ging. “Dan kan het gaan om het contact tussen school, ouders en leerlingen, door taalproblemen of het ontbreken van de juiste apparaten thuis. Zo’n crisis maakt dit soort onderwerpen heel prominent.” 

Aan de andere kant bleken er ook leerlingen te zijn die in een hoger tempo door het werk heen gingen. Voor hen geldt die achterstand niet. Dat is vooral te danken aan goed opgeleide ouders met de juiste computers en tablets in huis die optimaal gebruik maken van de door de school geboden mogelijkheden. Dit samen maakt een zekere kansongelijkheid zichtbaar waar veel scholen zich nu wel zorgen over maken. 

Al met al zijn zowel leerkrachten, ouders als leerlingen blij dat ze binnenkort weer naar school gaan. Na de meivakantie is het zover. Bij veel gezinnen staan de Zebra tassen alweer klaar om ingezet te worden. Leerlingen staan de popelen om hun vriendjes weer te zien en leraren hopen dat de extra werkdruk hiermee wat afneemt en de draad weer enigszins opgepakt kan worden. 

Kinderen krijgen meer structuur als ze weer naar school gaan

Ook al gaan de kinderen nog niet volledig naar school, veel ouders menen dat het de kinderen in ieder geval weer meer structuur biedt. Ouders krijgen hiermee ook weer meer lucht en kunnen hun eigen werk beter oppakken en daar weer meer tijd aan besteden. 

Momenteel zijn veel leerkrachten druk om alles op tijd klaar te hebben voordat de school na de vakantie weer opengaat. Er moeten maatregelen worden genomen om de anderhalve meter maatschappij in te kunnen richten, ook op school. Ook moet er in die eerste periode een verdeling komen van wie wanneer les heeft. Ook al blijken jonge kinderen nauwelijks voor besmetting gevoelig en geven het ook niet door, toch moeten ook de pauzes -als de kinderen buiten gaan spelen- in goede banen geleid worden. Wanneer de scholen weer volledig kunnen draaien is nog niet duidelijk.