Is regelmatig vasten de oplossing om gewicht te verliezen?

Geplaatst op 28 augustus, 2019 om 1:39 | In de categorie:

Intermittent Fasting is dé manier om af te vallen. Althans, zo menen voorstanders. Het voedingscentrum ziet gunstige effecten, maar waarschuwt ook. 

Als je vraagt: wat is het belangrijkste in het leven, wordt vaak ‘mijn gezondheid’ genoemd. Toch zijn veel mensen te zwaar en bedreigt overgewicht hun algehele gezondheid. Gevolg: we volgen het ene na het andere dieet. Want we willen wel, maar het is moeilijk om af te vallen en vooral om een andere levensstijl vol te houden. 

Momenteel is het vasten in. Modern vasten wordt het wel genoemd ofwel intermittent fasting. Je eet korte periodes niets, zo’n acht tot dertig uur, en daarna eet je weer gewoon. Voor sommige mensen werkt het. 

Tas vol boterhammen en fruit afwisselen met een lege tas

Uit onderzoek zou blijken dat als je twee dagen gaat vasten, de rest van de week mensen gewoon eten. Ze gaan niet méér eten. Daardoor vallen ze af. Wat de langetermijneffecten zijn is echter niet bekend. 

Even een praktijkvoorbeeld. Je neemt je voor om om de dag te gaan vasten. Draag je de ene dag boterhammen en wat fruit in je Kipling rugzak mee naar het werk. De andere dag zit er niets in je tas. Die eerste dag mag je alles eten. De andere dag niks. 

Intermittent Fasting kan op verschillende manieren

Volgens het Voedingscentrum lijkt deze manier van diëten effect te hebben op sommige waarden in het bloed. De vetten in het bloed dalen, en sommige onderzoeken laten ook zien dat het cholesterolniveau daalt. Ook de bloeddruk lijkt lager te worden. 

Intermittent Fasting (IF) kent verschillende varianten. Bijvoorbeeld 24 uur eten en 24 uur vasten. Dat kan ook om de 12 uur of zelfs 36 uur. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een hele dag te vasten en de rest van de week gewoon te eten. Of je doet IF twee van de zeven dagen. Je kunt ook jezelf toestaan acht uur per dag gewoon te eten en dan zestien uur te vasten. 

Je valt makkelijker af, niet sneller

De voordelen zouden zijn dat je afvalt, en minder spiermassa verliest dan bij een ander dieet. Mensen zouden er makkelijk (niet sneller) door afvallen, mits je het volhoudt. Je hebt er wel een sterke geest voor nodig. 

Het voedingscentrum waarschuwt er wel voor om in de gaten te houden dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Je verandert je eetgewoonten niet, je wisselt deze alleen af met ‘niet eten’. Beter zou het zijn je complete voedingspatroon te wijzigen zodat je zeker weet dat je dat lang gaat volhouden en je een gezonde levensstijl er op na houdt, zo meent het voedingscentrum. 

Wie dan ook constructief wil afvallen kan het vasten uitproberen maar er wel voor zorgen dat de eetmomenten gezond zijn. De rugzak dus niet vol met koeken en frisdrank op de dag dat je wel eet, maar juist dan ook gezonde producten meenemen.