Een milieuzone in Nijmegen?

Geplaatst op 30 mei, 2019 om 8:00 | In de categorie:

Op het pad naar het realiseren van de klimaatdoelen worden strenge maatregelen niet geschuwd. Woningen moeten van het gas af, een proces dat ook in Nijmegen nadrukkelijk in gang gezet is door het ‘groene’ bestuur van de stad. Faciliteiten voor elektrische auto’s worden meer en meer uitgerold, en ook dat gebeurt in Nijmegen. In Europa, en zeker ook in Nederland is tevens de trend ingezet om milieuzones in te richten in steden, om de meest vervuilende voertuigen te weren. Bij onze Arnhemse buren bestaat al zo’n milieuzone. Het is een kwestie van tijd tot ook in Nijmegen beperkingen gesteld gaan worden aan vervuilende auto’s, vrachtwagen, bussen en brommers. Het sinds enige tijd immers al een thema op de politieke agenda van de European Green Capital van het jaar 2018. Namens expert in auto-onderdelen Carpardoo zetten wij de zaken voor je op een rijtje.

Wat is een milieuzone?

Wat moeten we ons nu precies voorstellen bij zo’n milieuzone? Laten we Arnhem daarbij als voorbeeld nemen. Daar is binnen de singels rondom het stadscentrum een milieuzone ingericht. Daar mag je niet rijden met een oude vrachtwagen die op diesel rijdt of met een dieselauto van voor 2005. Cameratoezicht controleert of er geen overtreding worden gemaakt. Zij die de gok toch wagen of per ongeluk de milieuzone binnen rijden (die wel gemarkeerd staart met borden) kunnen rekenen op een boete van 95 euro. Een vergelijkbare situatie bestaat ook al in Utrecht. Het doel van de milieuzones is om de CO2-uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. In Rotterdam is er echter juist voor gekozen om andere maatregelen te treffen. Daar wordt de ingestelde milieuzone juist afgebouwd, zodat vanaf 2020 oude dieselauto’s wel weer het centrum van de stad in mogen.

Niet of, maar wanneer

Waarin in Rotterdam rechts een belangrijke factor van invloed is in de lokale politiek, zijn in Nijmegen de groene partijen GroenLinks en D66, met aanvullend de steun van de Partij voor de Dieren, toonaangevend. Kijkend naar de investeringen in de snelfietspaden en de versmalling van de Graafseweg, is het duidelijk dat het belang van de autorijder niet hoog op het lijstje staat. Dat er een milieuzone gaat komen die bepaalde voertuigen gaat weren, is dus minder de vraag dan wanneer deze er gaat komen. Wat wel de vraag is, is hoe deze milieuzone eruit gaat zien. Er is al gespeculeerd over het weren van brommers en scooters uit het centrum van de stad, de vraag is nu of er gekozen gaat worden voor het weren van dieselvoertuigen van voor 2006 of zelfs van voor 2001. Tot nu lijkt de keuze te gaan vallen op de eerste optie.

Milieuzone in de hele stad

Nijmegen is misschien lang niet de eerste stad die voor een milieuzone kiest, maar wellicht wel de eerste die er niet voor kiest om voor slechts een deel van de stad beperkingen in te stellen. Want hoewel de Nijmeegse binnenstad duidelijk afgebakend wordt door de Oranjesingel, de Nassausingel en de Kronenburgersingel wordt er in Nijmegen nagedacht over het instellen van een milieuzone voor de hele stad. Met alle woonwijken erbij inbegrepen dus. Desalniettemin laat wethouder Harriët Tiemens (GroenLinks) weten dat deze milieuzone ‘gebruikersvriendelijk’ zal zijn en dat men hun best zal doen om ‘zoveel mogelijk mensen tegemoet [te] komen’.

De gevolgen van zo’n milieuzone voor de gewone man met een oude dieselauto kunnen gaan van gedwongen gebruik te maken van transferia aan de rand van de stad en van daaruit het openbaar vervoer nemen tot het moeten aanschaffen van een nieuwe auto. Woon je binnen de milieuzone, dan wil je immers alsnog je auto dichtbij huis kwijt kunnen. Wie er dan nog geld geeft voor je dieselauto is natuurlijk maar de vraag. Ondernemers in de stad zouden niet negatief ten opzichte van een milieuzone staan, maar verlangen dan wel dat er geld gestoken wordt in het ontwikkelen van meer transferia om klanten of medewerkers naar hun bedrijf te krijgen. Een milieuzone heeft ook invloed op de manier waarop bevoorrading plaatsvindt. Het zou immers kunnen betekenen dat er beperking komt aan welke vrachtwagens er wel tot aan de voordeur kunnen komen en welke niet.

Wildgroei van milieuzones

Hoewel de staatssecretaris de wildgroei van milieuzones tegen wil gaan, wordt steden wel de keuze gegeven of zij dieselauto’s en –busjes van voor 2001 of enkel van voor 2006 willen weren. Dat kan er dus toe leiden dat je de ene milieuzone wél in mag met je auto en de andere niet. Ook dat is weer een instrument om burgers te doen afstappen van hun oude dieselauto.