Kent u dat gevoel?

Kent u dat gevoel van op vakantie zijn dat u links en recht sturend naast diegene zit die al sturend u naar uw vakantie bestemming brengt? U ziet van alles, vooral veel auto’s! Nieuwe auto’s en ook heel veel oude auto’s. Op onze laatste trip zag ik een VW Kever!

Ik ben zelf absoluut niet technisch om zo’n mooie auto te onderhouden, uiteraard zijn er online tegenwoordig wel veel shops waar je van alle merken auto’s het e.a. kan vinden. Bijv: www.ReservedelenStore.nl. En misschien hoef je er ook wel helemaal niet technisch voor te zijn, je kunt er natuurlijk ook gewoon 1 kopen die zo goed als nieuw is omdat hij goed is onderhouden.

Voorgeschiedenis

De Kever was een combinatie van ideeën, die door Ferdinand Porsche – die van Adolf Hitler opdracht kreeg een auto voor het volk te maken – werden samengebald. Grote delen van de auto zijn echter niet door Porsche, maar door Béla Barényi en/of Erwin Komenda ontworpen. Beiden claimen de originele bedenker van het concept te zijn. Volgens anderen zou de Hongaarse Jood Josef Ganz de ontwerper zijn.[1][2] Het blijft vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was van het concept “Kever”.

De kenmerkende viercilinderboxermotor van de Kever, die achterin de auto is geplaatst, werd ontworpen door Franz Reimspiess. Hitler maakte het mogelijk tot productie over te gaan (zie: Kraft durch Freude), maar door de oorlogsindustrie was er weinig mogelijkheid om de Kever als volksauto te introduceren. Het concept werd meer als propagandamiddel gebruikt. Pas na de oorlog kwam de productie echt van de grond.

De eerste prototypen hadden geen achterruit. Bij het testen werd hierover geklaagd en werden er twee kleine ruitjes geplaatst. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril, en daarom worden de eerste Kevers wel Brilkevers genoemd.

Wolfsburg

Na de Tweede Wereldoorlog kwamen de Volkswagenfabriek en de “Stadt des KdF-Wagens” in het Britse gedeelte van Duitsland te liggen. De Britse majoor Ivan Hirst liet de autoproductie hervatten voor de herstelbetaling. De plaatsnaam werd veranderd in Wolfsburg, naar het nabijgelegen slot. De fabrieksnaam werd Wolfsburg Motor Works (een naam die zou zijn gebaseerd op een verkeerde vertaling van Bayerische Motoren Werke).[bron?] Later noemde men het bedrijf Volkswagen. In 1948 werd Heinz Nordhoff directeur.

Zouden we soms gewoon niet terug moeten in de tijd? En afstappen van alle hypermoderne snufjes in de auto van tegenwoordig? Of de oude modellen terugnemen en de hypermoderne snufjes hierin toevoegen? Je zou dan gewoon op vakantie kunnen in je nieuwe VW Kever, oude style met alle mogelijkheden van nu. Het lijkt mij geweldig.

Deel dit artikel

Amet id aliquet enim tempor amet lacus

Dolor lectus dui a odio. Faucibus viverra massa molestie nunc odio ut. Volutpat nunc euismod diam in lobortis.