Inwoners Beuningen tevreden over keukentafelgesprek Social Team

Sinds 2015 bekijkt het Sociaal Team Beuningen samen met inwoners met een hulpvraag, hoe ze op weg geholpen kunnen worden. Er komt dan iemand van het Sociaal Team Beuningen bij een inwoner thuis voor een ‘keukentafelgesprek’. En deze gesprekken krijgen in recente onderzoeken goede beoordelingen.

Zo geeft 8 op de 10 ondervraagden aan dat ze (heel) tevreden zijn over het contact met het Sociaal Team. En 84% van de ondervraagden is (heel) tevreden over de manier waarop er geluisterd wordt tijdens het keukentafelgesprek. Inwoners geven aan dat de medewerkers altijd klaarstaan, betrokken zijn en goed luisteren. Ook geeft ongeveer de helft van de ondervraagden aan dat zij (heel) tevreden zijn over de gekozen oplossing. De hulp is passend en goed vormgegeven en heeft effect. 80% kan zich door de ondersteuning beter redden. Met ongeveer 800 keukentafelgesprekken per jaar en slechts enkele klachten en bezwaarschriften is dit een mooi resultaat voor het Sociaal Team Beuningen.

Verbeterpunten

Inwoners geven aan dat er ook een aantal zaken beter kunnen. Bijvoorbeeld de wachttijden. Er zijn geen wachtlijsten bij het Sociaal Team Beuningen. Maar na het keukentafelgesprek met het Sociaal Team hebben inwoners vervolggesprekken met de zorgaanbieders. En het kan dat zorgaanbieders niet direct een passende plek hebben. Ook is nog niet iedereen tevreden over de communicatie vanuit het Sociaal Team. Voor veel inwoners is het systeem en zijn de zorgroutes namelijk niet altijd even helder. Het Sociaal Team merkt dit zelf ook. Zij moeten bij elke (nieuwe) hulpvraag weer goed uitleggen hoe het zorgsysteem in elkaar steekt.

Het keukentafelgesprek

Het keukentafelgesprek staat centraal in de werkwijze van het Sociaal Team. Tijdens dit gesprek, of serie van gesprekken, wordt samen met de inwoner besproken welke vragen er zijn. Eerst wordt gekeken of de hulp of zorg door een partner, familielid, vriend of bijvoorbeeld de buren kan worden geboden. Is er in de eigen omgeving geen oplossing?  Dan kan een algemene voorziening (bijvoorbeeld het bezoeken van een seniorenhuis) of een maatwerkvoorziening (bijvoorbeeld specialistische begeleiding) een oplossing bieden.

Sociaal Team Beuningen

In het Sociaal Team Beuningen werken mensen van verschillende organisaties met de gemeente samen. Het team deelt kennis met elkaar vanuit uiteenlopende expertises, zoals jeugdzorg, psychologische zorg en begeleiding. Door deze kennis met elkaar te delen kan een teamlid zorgen voor een integrale aanpak waarmee een inwoner op alle terreinen geholpen wordt.

 

Deel dit artikel

Amet id aliquet enim tempor amet lacus

Dolor lectus dui a odio. Faucibus viverra massa molestie nunc odio ut. Volutpat nunc euismod diam in lobortis.