Voorzieningenhart Op de Heuvel in Groesbeek-Noord heeft een nieuwe beheerdersclub, waarin ‘professionals’ samen optrekken met gebruikers en wijkbewoners. De werksfeer is ontspannen, bezoekers waarderen dat. “Die komen zelf naar ons toe met allerlei ideeën voor activiteiten.”

Op de Heuvel is een prachtig gebouw, met veel voorzieningen: een school, kinderopvang, het Sociaal Team, de wijkverpleegkundige, een bibliotheekje, vergaderruimten, ontmoetingsruimten. Maar, nog belangrijker, het is een plek waar iedereen uit Groesbeek-Noord elkaar kan ontmoeten en activiteiten kan ontplooien. Zo is er iedere maandag soep, gekookt door vrijwilligers. Bewoners startten een kinderclub, senioren hebben hier hun bijeenkomsten. Jong en oud komt elkaar hier tegen. “Dat is heel mooi”, vinden zowel medewerkers als gebruikers.

Nieuwe vorm

In augustus 2014 werd het gloednieuwe voorzieningenhart in gebruik genomen. De eerste anderhalf jaar werd het gerund door een commerciële partij. Maar de zakelijke aanpak en de sociale doelstelling van het voorzieningenhart bleken geen gelukkige combinatie. Vrijwilligers voelden zich beperkt in hun vrijheid, wat doorwerkte bij de bezoekers. Er werd gezocht naar een nieuwe vorm van beheer, die beter aansluit bij de functie van Op de Heuvel. Dat is gelukt.

‘Troika’

Frank Hermsen is tegenwoordig manager van het voorzieningenhart. Hij kent de wijk en de mensen en hij draagt ze een warm hart toe. Hij trekt op met schooldirecteur Lobke Cillessen en met Ernest Jansen van Stichting Welzijn Groesbeek. Ze noemen zichzelf ‘de troika’. Vanuit hun werk hebben ze veel contacten met bewoners en organisaties en weten deze te verbinden. Zo komen binnenkort ook ZZG en het ROC een aantal uren per week naar Op de Heuvel.

Delen

Ernest Jansen: “Dit gebouw is voor en door de mensen. Er gebeuren mooie dingen, zoals een schilder die vrijwillig lessen aanbiedt. Zijn cursisten organiseren hier een tentoonstelling van hun eigen schilderijen. Als je iets geeft, kun je iets anders terugkrijgen of delen. Bovendien zijn de lijntjes kort, we kunnen snel iets afstemmen.” Lobke Cillessen knikt instemmend: “We werken op school met thema’s. Bij de kinderopvang besteden ze ook aandacht aan die thema’s, een volgende stap is dat we hierin de kinderclub op woensdagmiddag betrekken.” “Het borrelt en bruist”, zegt Hermsen enthousiast. “Als we iets organiseren, zijn er altijd ouders van school of anderen uit de buurt die willen helpen.”

Gastvrij

Beheerders Paula Eijkhout en John Egbers delen het enthousiasme. “We kunnen heel makkelijk overleggen met Frank, Lobke en Ernest. En we kunnen weer gastvrijer zijn, hebben niet het gevoel dat we ons aan allerlei regeltjes hoeven te houden.” “Die regels zijn er natuurlijk wel”, zegt Frank Hermsen. “Maar we denken meer vanuit de mogelijkheden en samenwerking en vanuit gelijkwaardigheid.” Vrijwillig beheerder Jan Bons merkt aan de vrijwilligers dat ze dat waarderen. “Mensen hebben er weer plezier in, zijn ontspannen en gemotiveerder.” Een deelneemster aan seniorenactiviteiten wandelt toevallig even binnen en vult aan: “We kunnen snel dingen regelen met de beheerders. Heel fijn.”

Ruimte

Volgens de gebruikers geven de manager en de beheerders letterlijk en figuurlijk ruimte aan activiteiten. Zo kwamen gebruikers met het idee voor een rommelmarkt. Ook de activiteiten van de kinderclub zijn er gekomen vanuit de wijk. Jan Bons: “Door mond tot mondreclame dat hier van alles te doen is, groeit het aantal bezoekers. Dat zien we nu al met het samen soep eten, op maandag.”

John en Paula voelen zich op en top gastheer en gastvrouw. Kwaliteit en aandacht vinden ze belangrijk, of het nu gaat om de gesprekken met bezoekers en ouders of om de goede ingrediënten voor een lunch die ze serveren aan mensen die een ruimte huren. Ze vullen elkaar aan. John: ”Paula ziet heel goed wat er moet gebeuren en wat mensen nodig hebben. Ze kan prachtige versieringen maken en is een kei in poetsen en het gebouw gezellig maken.”

Paula vindt John een echte ondernemer: “Hij kan goed dingen regelen. Ik ben liever op de achtergrond.” Samen: “Mensen moeten zich hier welkom voelen. En dat doen ze!” Op de Heuvel wordt steeds meer de plek zoals iedereen het voor ogen had: het kloppend hart van de wijk.