Vermissing identiteitsbewijs voortaan melden bij gemeente

Inwoners van de gemeente Nijmegen hoeven voor een verloren of gestolen identiteitsbewijs voortaan geen aangifte meer te doen bij de politie. Vanaf 30 mei 2016 kunnen zij daarvoor bij de gemeente een zogeheten verklaring van verlies of diefstal tekenen. En ze kunnen direct een nieuw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aanvragen.

De gemeente neemt de melding en de aanvraag – ook als er sprake is van een misdrijf – in behandeling. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie. Tot nu toe was het zo dat eerst aangifte bij de politie gedaan moest worden bij vermissing van een identiteitsbewijs. Dat is voortaan niet meer nodig.

Valse meldingen

Valse meldingen worden streng aangepakt. Om misbruik te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente de melding van vermissing. Bij vermoeden van misbruik verwijst de gemeente de aanvrager door naar de politie voor nader onderzoek.

Deel dit artikel

Amet id aliquet enim tempor amet lacus

Dolor lectus dui a odio. Faucibus viverra massa molestie nunc odio ut. Volutpat nunc euismod diam in lobortis.