Op dinsdag 1 maart neemt de gemeente Beuningen een nieuw inwonersmeldingensysteem in gebruik. Inwoners die een melding in de openbare ruimte willen doorgeven aan de Meld- en Herstelservice, kiezen vanaf 1 maart of ze dit via de website, een smartphone-app of telefonisch doen.

De mogelijkheid van het digitaal doorgeven van een melding in de openbare ruimte, verlaagt voor inwoners de drempel om een melding te doen. Ze zijn niet meer gebonden aan de openingstijden van de gemeente. Via de website www.beuningen.nl en met de MijnGemeente smartphone-app voor Android en iOS geven inwoners problemen die ze in de openbare ruimte tegenkomen direct door aan de gemeente.

Bijvoorbeeld tijdens het uitlaten van de hond. Eventueel samen met een foto en de exacte locatie. Dankzij dit nieuwe systeem komen meldingen van inwoners rechtstreeks binnen in het gemeentelijke meldingssysteem, waardoor de behandeld ambtenaar sneller actie kan ondernemen. Inwoners kiezen of ze een melding met hun persoonlijke gegevens doorgeven of anoniem. In dit eerste geval stelt de gemeente inwoners per e-mail op de hoogte wanneer hun melding afgehandeld is.

Inspelen op behoeften inwoners

Wethouder Piet de Klein: ‘De nieuwe mogelijkheden van de Meld- en Herstelservice sluiten aan bij de behoeften van onze inwoners. Inwoners willen opvallende zaken doorgeven wanneer het hun uitkomt en niet alleen tijdens de openingstijden van de gemeente. Zie ik bijvoorbeeld ’s avonds dat een deksel van een put verdwenen is? Met één druk op de knop van mijn smartphone maak ik een foto en stel ik de gemeente op de hoogte van het gebrek. Ik hoef niet te wachten tot de volgende dag om de melding door te geven, met de kans dat ik er niet meer aan denk.’

Digitale omgeving

Op www.beuningen.nl geven inwoners een nieuwe melding door, maar zien ze ook meldingen van andere inwoners en meldingen die vaker gedaan zijn. In sommige gevallen is het prettig om inwoners voordat ze een melding doen, extra informatie te geven over wat te doen en wat ze van de gemeente kunnen verwachten. Dit lezen inwoners online terug. Een melding hoeft niet per se een defect of probleem in de openbare ruimte te zijn, ook gevonden en verloren voorwerpen kunnen worden gezocht en gemeld via de website. Ook voor het melden van een burgerinitiatief is de digitale omgeving geschikt.