De gemeente Nijmegen betaalde ondernemers in 2015 bijna twee weken sneller voor hun diensten dan het jaar ervoor. De gemiddelde betalingstermijn ging omlaag van 38 dagen in 2014 naar 26 in het afgelopen jaar. Afgelopen december daalde de betalingsduur van facturen nog verder naar 18 dagen. De gemeente besloot vorig jaar facturen die in orde zijn direct na akkoord te betalen. Voor die tijd gold voor iedere inkoopfactuur een vaste betalingstermijn van minimaal 30 dagen.

Door dit geautomatiseerde systeem moest een ondernemer die een rekening indiende altijd wachten, ook al was de factuur al goedgekeurd. Wethouder van Financiën, Harriët Tiemens: “Een rekening die bij de gemeente wordt ingediend, moet uiteraard eerst worden gecontroleerd. Dat wil zeggen dat we kijken of we hebben gekregen wat we hebben besteld en of de prijs conform afspraak is. Daarna is er geen reden om de betaling langer uit te stellen. Die betalingstermijn kon dus veel korter. Ik ben daarom heel blij dat het op korte termijn is gelukt om dat flink te versnellen. Ondernemers die een correcte factuur indienen, hoeven zo niet meer onnodig lang op hun geld te wachten.”