Deze week is het eerste stuk pijler van de Verlengde Waalbrug uit de bekisting gehaald. De komende maanden komen de drie pijlers een voor een uit de houten bekisting tevoorschijn. Dan wordt langzaam maar zeker de bijzondere gebogen vorm van de pijlers zichtbaar. Nog voor de Vierdaagse rijdt het verkeer over de nieuwe brug.

Het beton heeft nu nog een donkerblauwe kleur, maar dit zal de komende tijd geleidelijk lichter kleuren. De pijlers zijn gemaakt van hoogovencementbeton, dat ijzersulfide en mangaansulfide bevat. Wanneer dit beton lange tijd is afgesloten van de lucht ontstaat een donkerblauwe kleur. Eenmaal blootgesteld aan de lucht krijgt het beton langzaam de gewenste lichte kleur. Dit proces kan wel een jaar duren.

De Verlengde Waalbrug is een ontwerp van Zwarts & Jansma Architects. Om de brug niet te laten concurreren met de monumentale Waalbrug, hebben ze zich in hun ontwerp vooral gericht op de onderzijde van de brug en de pijlers. De pijlers hebben een bijzondere gebogen vorm en aan de onderkant wordt de bogenconstructie van de hoofdbrug doorgezet. De overgang tussen de oude en de nieuwe brug wordt gevormd door een landhoofd op het eiland. Dit Bastion kan als gebouw diverse activiteiten huisvesten.

De Verlengde Waalbrug is een van de drie bruggen die gebouwd worden als onderdeel van het project Ruimte voor de Waal, onderdeel van het landelijk waterveiligheidsprogramma Ruimte voor de Rivier. Door het verleggen van de dijk en het graven van een nevengeul krijgt de rivier meer ruimte en ontstaat er – in het hart van Nijmegen – een eiland in de Waal met ruimte voor wonen, recreatie en cultuur, water en natuur. Drie nieuwe bruggen verbinden het eiland met Nijmegen-Noord. Eind 2015 moet het werk zijn afgerond.