Vanaf DO 21/08/14 Filmpremière Club Sandwich – Fernando Eimbcke
ZO 24/08/14 Special FilmOntbijt
DI 26/08/14 Special Sneak Preview

Vanaf donderdag 21 augustus
Filmpremière
Magic in the Moonlight – Woody Allen
Magic in the Moonlight is de nieuwe romantische komedie geschreven en geregisseerd door Woody Allen. In het prachtige Zuid Frankrijk van de jaren ’20 probeert meester illusionist Stanley Crawford (Oscarwinnaar Colin Firth, The King’s Speech) een jongedame die een spiritueel medium beweert te zijn (Emma Stone, The Help) te ontmaskeren als fraudeur. Prachtige, magische film in een wereld vol luxe herenhuizen, charmante dames en heerlijke jazz muziek.

De Chinese goochelaar Wei Ling Soo wordt gezien als de beste illusionist van zijn tijd, maar weinig mensen weten dat hij de alter-ego is van Stanley Crawford. Crawford is een chagrijnige en arrogante Engelsman die spirituele mediums veracht, dus zijn goede vriend Howard Burkan kan hem makkelijk overhalen om te proberen een helderziende te ontmaskeren; Sophie Baker. Zij is ingehuurd door de rijke Catledge familie: moeder Grace en zoon Brice zijn beide onder de indruk van Baker en haar bijzondere talent, en verwachten dan ook dat zij hen in contact kan brengen met hun overleden man en vader. Vanaf het eerste moment dat Crawford het charmante medium ontmoet, is hij ervan overtuigd dat zij een oplichtster is en schrijft hij alles toe op de goedgelovigheid van de familie. Maar wanneer Baker een aantal bijzondere demonstraties geeft van haar helderziendheid, kan hij niet anders dan zich langzaam maar zeker over te geven aan deze wereld vol onverklaarbare gebeurtenissen. Wat volgt is een opeenvolging van momenten die betoverend zijn in elke betekenis van het woord, en die iedereen die ze aanschouwt weer even in magie laten geloven.

Regisseur Woody Allen is altijd al geïntrigeerd geweest in magie. In zijn hele oeuvre zie je dan ook magie en illusionisten terug. Veel van zijn films, zoals Midnight in Paris, draaien om de fantasie achter de illusies. Zo ook zijn nieuwste romantische komedie.

In de jaren ’20, de tijd waarin Magic in the Moonlight speelt, waren spirituele mediums een hype; foto’s met geesten en seances waren erg populair. Harry Houdini heeft in die tijd veel seances bijgewoond, en heeft alle helderzienden die hij tegen kwam ontmaskerd. Zij motivatie was echter niet de ontmaskering, maar het kunnen communiceren met de doden. Houdini werd steeds opnieuw teleurgesteld, maar tot aan zijn dood was hij optimistisch over het hiernamaals. Het personage Stanley Crawford is juist het tegenovergestelde van Houdini. Crawford is een intelligent, wetenschappelijk en rationeel personage die juist het idee van het hiernamaals verwerpt en hij vind het publiek dan ook erg goedgelovig. Hij is er juist trots op dat hij alle spirituele mediums en magie ontmaskerd. Maar Sophie Baker maakt het hem erg moeilijk, Hij raakt gecharmeerd van haar en door haar begint hij te twijfelen.

LUX Mariënburg, regulier tarief

Vanaf donderdag 21 augustus

Filmpremière
Club Sandwich – Fernando Eimbcke
Paloma (35) en haar 15 jaar oude zoon Hector hebben een sterke en bijzondere relatie. Tijdens een vakantie aan de kust ontmoet Hector Jazmin, een meisje met wie hij zijn eerste ervaringen in de liefde en de seksualiteit deelt. Paloma vindt het moeilijk dit te accepteren en haar zoon los te laten.
Regisseur Fernando Eimbcke (Lake Tahoe) weet dit onderwerp met de juiste gevoeligheid en de juiste dosis humor te benaderen.
Tijdens het San Sebastián International Film Festival 2013 won de film de prijs voor beste regie.

Regisseur Fernando Eimbcke heeft het verhaal van Club Sandwich onderzocht door middel van interviews met zowel tieners als moeders. Daarmee is de film meer geworden dan een coming-of-age-story van een puber. In de gesprekken met de moeders kwam Eimbcke tot de realisatie dat adolescentie is niet alleen een moeilijke periode voor het kind, maar ook voor de moeder. Zij wordt geconfronteerd met de veranderingen in het leven van haar kind en daarmee in haar eigen leven.

LUX Mariënburg, regulier tarief

Zondag 24 augustus
Special
FilmOntbijt
Iedere zondag kun je in Café LUX terecht voor het FilmOntbijt. We serveren een smakelijk en gevarieerd ontbijt, inclusief een kopje koffie of thee en een glaasje jus. Wat dacht je van overheerlijk vers gebakken brood, minicroissantje, minisaucijzenbroodje, chocoladebroodje, yoghurt en diverse belegsoorten? Natuurlijk met zoveel mogelijk eerlijke ingrediënten. Aansluitend kun je lekker genieten in de filmzaal! Je hebt hierbij de keuze uit een mooie selectie van ons filmaanbod in LUX Mariënburg én LUX Oranjesingel dat rond de klok van 12.00 uur draait.
Let op: Bij lange films (> 150 minuten) en 3D films geldt een toeslag van € 1,00.

LUX Mariënburg, 11.00 uur, € 17,50 (ontbijt + film), reserveren is aanbevolen

Dinsdag 26 augustus
Special
Sneak Preview
Gloednieuwe films zien voordat ze in première gaan? Pas weten naar welke film je gaat als je in de zaal zit? Het publiek dat graag een gokje wil wagen, kan naar de Sneak Preview in LUX. Iedere dinsdagavond vertoont LUX een splinternieuwe film, waar je voor een gereduceerd tarief heen kan.
LUX Mariënburg, 22.00 uur, online € 6,00, kassa € 6,50

Openingstijden Kassa LUX Mariënburg
Ma / vr – 14.00 tot 22.15 uur