Eric Martijn heeft zijn kunstwerk CLXIII op het Honigcomplex uitgevoerd. Hij is een van de vier kunstenaars die zijn geselecteerd om een kunstwerk in het Waalfront te maken. 

Afgelopen jaar riep de gemeente Nijmegen kunstenaars op ideeën aan te leveren voor nieuwe kunstprojecten in het Waalfront. De gemeente ontving 48 kunstideeën. Een jury met de commissie beeldende kunst Nijmegen, directie Ontwikkelingsbedrijf Waalfront en bewoners uit het gebied heeft de selectie gemaakt.Kunstenaar Carla Dijs beet al eerder het spits af met de woorden ‘Return’, ‘Enter’ en ‘Delete’ op het Honigcomplex. Half mei is gestart met het tweede werk ‘CLXIII’, ook op het Honigterrein. De sculptuur van beeldend kunstenaar Eric Martijn is 22 bij 30 meter groot. Op een veld van 163 stelconplaten is met felgele markeercoating een werk uitgevoerd. Het geheel oogt als een abstract spel van lijnen en vlakken. Hoewel de bezoeker vrijelijk over dit werk mag lopen, roepen de signaalkleur en de dwingende lijnvoering ook op tot orde. Bij nadere beschouwing blijkt het abstracte beeld toch leesbaar. Uitgevuld over het veld blijken de vlakken letters te vormen, te weten: CLXIII, Romeinse cijfers voor ons getal 163.

Het werk kent tal van verwijzingen: de telling van het aantal stelconplaten; de sculptuur meet zichzelf. Het materiaalgebruik, de wegmarkering, duidt op de industriële functie van het terrein. Hier wordt gelost en geladen; leveranciers deze kant, werknemers die kant op. De locatie: het beeld bevindt zich op de plek waaronder de resten van een belangrijke Romeinse nederzetting liggen. Door de gekozen materialen komt het gigantische werk los van zijn omgeving en lijkt het een paar centimeter boven de grond te zweven.

Later dit jaar volgen nog twee kunstwerken in het Waalfrontgebied.