De gemeente Nijmegen start deze maand een breed onderzoek onder inwoners naar hun mediagebruik. Waar zijn Nijmegenaren te vinden op sociale media, welke kranten lezen ze en waar kijken en luisteren ze naar? Ook wil de gemeente graag weten hoe zij zich informeren over de gemeente en of ze tevreden zijn over de middelen die de gemeente daar zelf voor inzet. Het onderzoek kan de gemeente helpen om de communicatie met inwoners en de informatievoorziening aan Nijmegenaren te verbeteren.

Het gemeentelijke bureau Onderzoek en Statistiek stuurt deze weken 8000 inwoners een brief met een link naar een internetenquête. Het is ook mogelijkheid om via een schriftelijke vragenlijst mee te doen. Daarnaast benaderen de onderzoekers het digitale stadspanel en gebruikers van sociale media. Op de Facebook-pagina  en het Twitteraccount van de gemeente is gedurende het onderzoek een link naar de vragenlijst te vinden. De onderzoeksresultaten zijn naar verwachting begin juni beschikbaar.

In het onderzoek is aandacht voor lokale (digitale) media, eigen communicatiemiddelen zoals www.nijmegen.nl, de gemeentelijke pagina’s in huis-aan-huisblad De Brug, de gemeentegids, wijkinformatie en informatie over de gemeenteraad. Bijzondere aandacht is er voor sociale media omdat de gemeente daar steeds meer gebruik van maakt als het gaat om de interactie met en de informatievoorziening aan Nijmegenaren.