Nijmegen onderzoekt elke twee jaar hoe het gaat met het stadscentrum. Hieruit blijkt dat het winkelgebied compacter wordt met minder winkels die zich sterker concentreren in de kern van het centrum. Aan de randen van het centrum komen geleidelijk aan meer dienstverlenende bedrijven en woningen. Bezoekers aan het centrum geven onverminderd een mooie 7,4 als waardering. Het aantal bezoekers aan de winkelstraten en de bestedingen zijn minder geweest. Nijmegen heeft een leegstandspercentage van bijna negen percent van het winkelaanbod. Dit percentage is vergelijkbaar met steden als Arnhem, Eindhoven en Maastricht. Bouwinvesteringen in de Nijmeegse binnenstad zijn met het voltooien van grote projecten als Plein 44 minder dan in voorgaande jaren. De binnenstad is een belangrijke werklocatie met 14.710 banen. De werkgelegenheid is afgenomen met 200 banen. Er waren vooral minder banen bij de overheid, call centers en detailhandel.

 

Het onderzoek laat zien hoe de Nijmeegse binnenstad er in de moeilijke periode 2012-2013 voorstond. Op het moment van de metingen was Plein 1944 nog in opbouw. Het plein krijgt steeds meer gestalte als een aantrekkelijke ruimte die een verbinding in de winkelgebied tot stand brengt. Voorheen was het een niet erg uitnodigende plek. De attractiewaarde van de stad is hiermee vergroot en dit zal naar verwachting het aantal bezoekers aan de stad weer doen toenemen. Publiekstrekkers als de Primark en Zara zullen hier ook aan bijdragen. Temeer daar landelijke cijfers laten zien dat het consumentenvertrouwen weer voorzichtig stijgend is.

 

Het Nijmeegse winkelgebied is in beweging. Onrendabele winkelmeters aan de randen van het centrum en op ongunstige plekken staan onder druk. De gemeente werkt er aan mee om deze meters langzaam te laten verkleuren naar andere functies als dienstverlening en wonen.

Ook andere trends zijn zichtbaar. Bezoekers blijven korter in het centrum en zij besteden minder. In 2012 zijn de gemiddelde uitgaven aan winkel-, horeca- en marktbestedingen in vergelijking met twee jaar eerder met zo’n 13% afgenomen, tot circa €46,- per persoon. De economische conjunctuur heeft dit deels te weeg gebracht. Maar ook de opmars van kopen via internet. Dit laatste is vermoedelijk een blijvend verschijnsel. Lichtpuntje in het veranderend winkelgedrag is de compensatie van het lagere aantal bezoekers, ook op de donderdagavond en zaterdag, door de koopzondag.

 

Bij de hoge waardering van bezoekers van het stadscentrum wordt het horeca-aanbod, de kwaliteit van de winkels en de algehele sfeer en gezelligheid het meest genoemd. De bereikbaarheid per openbaar vervoer en fiets scoren dikke voldoendes. Geleidelijk trekt ook het oordeel van bezoekers over de bereikbaarheid per auto aan. Dit krijgt voor het eerst een voldoende. De waardering voor de  parkeertarieven is gedaald naar 3,9.

 

Het Nijmeegse stadscentrum kende de afgelopen jaren door grote projecten als Plein 44 hoge bouwinvesteringen. In 2011 en 2012 zijn nieuwe bouwinvesteringen duidelijk verminderd tot naar schatting ruim een miljoen euro. De gemeente heeft onlangs een Actieplan voor de Binnenstad opgesteld en blijft met kracht werken aan een aantrekkelijk stadscentrum om zodoende het verblijfsklimaat verder te verbeteren en investeringen aan te trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.