In Nijmegen start een pilot voor het beheer van het persoonsgebonden budget (PGB). WMO-cliënten die de huishoudelijke hulp betalen uit hun PGB-budget, hoeven de administratie en betalingen vanaf 1 maart niet meer zelf te regelen. Vanaf dat moment wordt het PGB budget dat nieuwe cliënten van de gemeente ontvangen voor huishoudelijke hulp, in beheer gegeven aan de Sociale Verzekeringsbank.

Uit steekproeven blijkt dat wmo-cliënten het vaak een last vinden om de administratie rondom een PGB te voeren. Van 1 april kunnen naast de nieuwe ook bestaande wmo- cliënten hun PGB huishoudelijke hulp in beheer geven bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Deze keert het bedrag direct uit aan de huishoudelijke hulp.

De gemeente Nijmegen wil de administratieve ballast bij cliënten weghalen, maar er ook voor zorgen dat het persoonsgebonden budget gebruikt wordt voor de uren huishoudelijke hulp dat is afgesproken. Met het oog op de rijksbezuinigingen van zo’n 40% op huishoudelijke hulp is het zaak dat de hulp terecht komt bij de mensen die het nodig hebben.

De pilot met de SVB als beheerder van de PGB’s start op 1 maart 2014 en duurt tot het einde van het jaar. Het doel is om dit zogenaamde trekkingsrecht vanaf 2015, wettelijk in te voeren. De pilot is bedoeld om kinderziekten in de werkwijze op te sporen en ervoor te zorgen dat de invoering per 2015 soepel verloopt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.