Na een grootscheepse verbouwing gaat op maandag 10 februari het nieuwe ‘welkomstpunt’ van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen open. Hiermee wordt de ontvangsthal van het ziekenhuis bedoeld. Het is een plek waar jaarlijks ruim drie miljoen patiënten, bezoekers en medewerkers passeren. Ofwel bijna 10.000 mensen per dag.

Wie de oude situatie ter plekke kende, ziet nu bij binnenkomst de metamorfose. De ruimte oogt ruimer, lichter en sfeervoller. Multifunctioneler is de hal ook. Bij de receptiebalie – voorzien van een verlaagd deel voor rolstoelgebruikers – kun je als patiënt nu direct bij binnenkomst je registratie regelen. Voorheen moesten patiënten hiervoor naar een plek verderop in het ziekenhuis. Ook krijgen de gastvrouwen van het ziekenhuis een prominente plek in de hal. Zij helpen patiënten en bezoekers om de weg te vinden en steken waar het maar kan een helpende hand toe.

Wat verder direct opvalt, is de vloer. De oude, grauwe straatsteentjes waren letterlijk en figuurlijk onder de voet gelopen. Ze hebben plaatsgemaakt voor fraaie vloerbedekking waar je gemakkelijker met een rollator, rolstoel of kinderwagen overheen rijdt. Er zijn twee wachtruimten voor mensen die op vervoer of inschrijven wachten: één met kleurrijke banken, de andere met een riante leestafel. Plateaus met boeketten bloemen voor de verkoop zorgen voor een fleurige aanblik. Het geheel ademt een sfeer van gastvrijheid. ‘Wie naar een ziekenhuis komt, heeft vaak al genoeg aan z’n hoofd’, stelt Sjouk Kleisterlee, sinds kort hoofd van het welkomstpunt. ‘Vandaar dat we er alles aan doen om iedereen die deze entree passeert met raad en daad bij te staan, te ont-zorgen.’ 

Voor een gesprek dat om privacy vraagt, is nu een speciale spreekkamer beschikbaar. Kleisterlee: ‘Ook aan zo’n kamer zie je dat het CWZ de zorg en dienstverlening persoonlijk wil maken. Dat is onze filosofie: je bent hier geen nummer en dat zie je in allerlei details terug.’ 

De nieuwe entree geldt als een belangrijk visitekaartje van het nieuwe CWZ. De verbouwing maakt deel uit van een reeks renovaties binnen het inmiddels bijna dertig jaar geleden ontworpen, intensief gebruikte gebouw. Bij de verbouwingen gaat op de eerste plaats om klantvriendelijkheid: het gemak voor en de dienstverlening aan patiënten en bezoekers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.