Nijmegen staat bekend om een rijk en aantrekkelijk aanbod van terrassen, de meeste in het stadscentrum. Als het aan burgemeester en wethouders ligt worden de regels voor terrassen vereenvoudigd. Binnen randvoorwaarden en afgestemd op de omgeving krijgt een ondernemer meer vrijheid om te bepalen hoe hij een terras inricht. Leidraad voor de aanvraag van een vergunning is een nieuwe lijst met tien duidelijke regels. Ook dringt de gemeente de administratieve lasten voor ondernemers terug. Een vergunning is niet langer gekoppeld aan een ondernemer maar aan een pand.

Terrassen zijn een trekpleister voor bezoekers aan de binnenstad. Ze zorgen voor een aantrekkelijk verblijfsklimaat en levendigheid. Voor horecaondernemers vormt een terras een belangrijke extra inkomstenbron. Omwonenden willen behalve een prettig terras natuurlijk zo min mogelijk last van een terras in de buurt. Geluidshinder en overlast moeten beperkt blijven. Met de nieuwe regels hebben B&W een eigentijdse vertaling van de afweging van de verschillende belangen gemaakt.

In plaats van heel gedetailleerde eisen en bepalingen op te leggen verwacht de gemeente dat de ondernemers zelf zorgen voor kwaliteit. De ondernemer is wel gehouden aan tien eenvoudige en heldere regels voor het gebruik en plaatsen van een terras. Een terras in de openbare ruimte is toegestaan bij horeca-panden, kiosken en maatschappelijke instellingen en organisaties als musea, sportverenigingen en wijkcentra.

De nieuwe regels voor terrassen vervangen de tien jaar oude regels uit 2003. De gemeenteraad buigt zich volgende maand over de voorstellen van het college.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.