NIJMEGEN – Het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) heeft vandaag op het gemeentehuis van Nijmegen het onderzoeksrapport gepresenteerd waarin de kaders worden geschetst voor een nieuwe toeristische koers voor het Rijk van Nijmegen. In de nieuwe koers worden vijf speerpunten genoemd: cultuur/cultuurhistorie, well-being, wijn, uniforme communicatie en investeringen in toeristische infrastructuur. Het voor het rapport benodigde onderzoek is uitgevoerd door Bureau Van Assendelft & Partners en kent de instemming van de acht gemeenten en het toeristisch bedrijfsleven in het Rijk van Nijmegen.
Rijk van Nijmegen

Aanleiding voor de opstelling van het rapport is de wens van de stakeholders in het Rijk van Nijmegen het (gegroeide) toeristisch marktaandeel van de regio ook in de nabije toekomst te behouden. Het Rijk van Nijmegen is van oudsher een gewilde toeristische bestemming. De oudste stad van Nederland, Nijmegen, in combinatie met de prachtige natuur van de ommelanden zorgt voor een uniek toeristisch aanbod. Een aanbod waar de veelheid aan attracties, cultuur, evenementen, een bruisende binnenstad en de vele mogelijkheden om te wandelen en te fietsen een extra bijdrage aan levert. De Nijmeegse Vierdaagse zet stad en regio bovendien jaarlijks op de (inter)nationale kaart.

 

Bedreigingen en kansen
Hoewel het toeristisch product sterk is, is toch waakzaamheid geboden. Er is een grote concurrentieslag gaande op de toeristische markt. Oude en nieuwe aanbieders van diverse vormen van vrijetijdsbeleving strijden om de aandacht van de (potentiële) bezoeker. Het onderzoeks­rapport adviseert dan ook het productaanbod meer onderscheidend te maken. Wandelen en fietsen kan men immers overal. De prachtige natuur en de sfeervolle binnensteden zijn op meerdere plekken in Nederland en de buurlanden te vinden. Wat maakt de toeristische regio Rijk van Nijmegen dan zo uniek? Het is de combinatie van natuur en cultuur en met name de overal aanwezige cultuurhistorie.
Speerpunten

De Romeinen waren niet op de Waddeneilanden, het Hertogdom Gelre bevond zich niet in Zeeland en “Operation Market Garden” vond niet plaats in Groningen. Het zijn stuk voor stuk gebeurtenissen uit het verleden die de regio gevormd hebben. Gebeurtenissen die, zo blijkt, zich prima lenen voor toeristische en cultuurhistorische thema’s. Thema’s die mensen beroeren en in beweging brengen. Thema’s die in het Rijk van Nijmegen herbeleefd kunnen worden. Niet alleen de geschiedenis maar ook de huidige ontwikkelingen zoals het project “Nijmegen omarmt de Waal”; de waterrecreatie op en rond de rivieren; de ontwikkeling van trends zoals “well-being”, maar ook het verder ontwikkelen van fiets-  en wandelnetwerken (on- en offline) zetten de regio verder op de kaart. Voeg daar de “Wining en Dining met streekproducten en wijnen” aan toe en het toeristisch Palet van het Rijk van Nijmegen is klaar voor de (nabije) toekomst.
Communicatie en acties korte termijn
De communicatie van dit (hernieuwde) productaanbod dient volgens het onderzoeksrapport eenduidig te geschieden onder de regiomerknaam “Rijk van Nijmegen”. Op korte termijn krijgen de communicatiemiddelen een restyling waarbij de hoofdthema’s cultuurhistorie, well-being en wijn leidend zijn. Voorts zal er een slag worden gemaakt in een professionalisering van de online-communicatie van de stakeholders in het Rijk van Nijmegen. Bovendien wordt de herdenking van 70 jaar Operation Market Garden gebruikt voor de profilering. En ten slotte zal er worden geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van het fietsen als ook het wandelen in het Rijk van Nijmegen.

Elst/Nijmegen, 11 december 2013.
EOA/JdM/ea.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.