Grote behoefte aan informatie en herkenning bij mantelzorgers Alzheimer-patiënten


Home Instead Thuisservice Nijmegen, aanbieder van individuele, niet-medische thuisservice aan senioren, organiseerde in november een kosteloze cursus ‘Omgaan met Alzheimer’. Deze training stroomde snel vol met familieleden van Alzheimer-patiënten die naarstig op zoek zijn naar manieren om hun naaste de aandacht te geven die hij of zij nodig heeft en tegelijkertijd zichzelf niet voorbij te lopen. Op 18 november vond de laatste cursusavond plaats. De eerste aanmeldingen voor een extra cursus in maart zijn al binnen.

Thema’s die tijdens de trainingen aan bod kwamen, waren inzicht in het proces van dementie, het stimuleren van de Alzheimer-patiënt om actief te blijven, de veranderende verhoudingen tussen patiënt en mantelzorger en het isolement waarin zowel patiënt als mantelzorger kunnen raken. Hoewel Alzheimer vele gezichten heeft en de mantelzorgers zich elk in een unieke situatie bevinden, bleken ze elkaars verhalen toch sterk te herkennen. Bijvoorbeeld over hoe ze van ‘partner’ of ‘kind’ veranderen in ‘verzorger’. Ook behandelde Sharon Tjon Eng Soe, mede-directeur Home Instead Thuisservice Nijmegen, praktische vragen. Zo legde ze bijvoorbeeld uit dat een casemanager of trajectbegeleider een soort coördinator is die Alzheimer-patiënten informatie, advies en begeleiding biedt en hoe je fysieke signalen van Alzheimer-patiënten kunt interpreteren.

Sharon Tjon Eng Soe zegt: “Het is prachtig om te zien dat mensen echt iets aan de trainingen hebben. Na afloop gaan ze naar huis in de wetenschap dat ze niet de enige zijn waarvoor het moeilijk is hun naaste de aandacht te geven die hij nodig heeft en met het gevoel dat ze de situatie weer wat beter aankunnen.” De trainingen werden door de deelnemers zeer positief beoordeeld.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.